چه موقع و چرا باید از کراول فنی سایت برای SEO استفاده کرد؟

یک برنامه کامل و جامع برای کراول یا خزیدن (Crawl) فنی وب سایت وجود نداره.

باید عواملی رو که بر فرکانس خزیدن سایت برای سئو تأثیر میذارن بشناسین. هرگز یک میزان مشخص برای انجام بررسی های فنی سایت برای هر متخصص سئو وجود نداره.

هر سایت دارای برنامه زمانبندی توسعه فردی، روند انتشار و تعداد بیشماری از متغیرهای دیگه است که می تونه نیاز به آنالیز فنی رو تحت تأثیر قرار بده.

بنابراین فکر می کنین با چه دوره زمانی باید بازدیدهای فنی وب سایت رو برای سئو انجام بدین؟ نتایج این آنالیز به چه چیز بستگی داره؟

این سؤال خیلی اساسی است. بیایید نگاهی سریع بیندازیم به اینکه خزیدن یا کراول وب سایت چیست و چرا باید میزان کراول کردن رو بررسی کنیم؟

خزیدن فنی وب سایت برای SEO چیست؟

خزیدن یک وب سایت زمانی است که “خزنده” یا ربات یک نرم افزار از هر صفحه وب سایت بازدید و همزمان با آن اطلاعات رو استخراج می کنه.

این مورد مشابه نحوه بازدید ربات موتور جستجو از سایت شماست.

این ربات به دستورات شما مبنی بر توجه یا نادیده گرفتن robots.txt شما، پیروی یا بی اعتنایی به تگ های nofollow یا سایر شرایطی که می تونین تعیین کنین، عمل میکنه.

سپس با دنبال کردن لینک ها و خواندن نقشه های سایت XML، هر صفحه ای رو که می تونه پیدا کنه، کراول می کنه.

همانطور که خزنده در سایت پیش میره، اطلاعات مربوط به صفحات رو بازگردانی می کنه.

ممکنه این اطلاعات کدهای پاسخ سرور مانند ۴۰۴ یا وجود یک تگ نو ایندکس (no index) در صفحه باشه، یا اینکه بفهمه آیا از خزیدن ربات ها در آن سایت از طریق robots.txt جلوگیری میشه یا نه.

همچنین ممکنه اطلاعات HTML مانند عنوان صفحه و توضیحات، طرح معماری سایت و هرگونه محتوای تکراری رو فراهم کنه.

همه این اطلاعات به شما یک تصویر قدرتمند از قابلیت خزیدن و ایندکس شدن وب سایت میدن.

این خزنده همچنین می تونه مواردی رو که ممکنه بر رتبه بندی تأثیر بذارن، مانند سرعت بارگذاری یا از دست رفتن داده های متا، مشخص کنه.

هدف از خزیدن فنی وب سایت برای سئو SEO

هدف شما از خزیدن یک سایت معمولاً شناسایی یک یا چند مورد مؤثر است:

  1. قابلیت خزیدن.
  2. قابلیت ایندکس شدن.
  3. رتبه بندی ها.

هنگامی که نرم افزار رو در اختیار داشته باشین، اجرای خزیدن سایت کار ساده ای است.

اگه می خواهید موضوعات بالقوه یا فعلی سایت خود رو مشاهده کنین، منطقی است که به طور منظم و مکرر آن رو کراول کنین.

چرا نباید دائماً سایت رو کرال کرد؟

در SEO، وظایف تقریباً نامحدودی وجود داره که می تونیم هر لحظه انجام بدیم.

این وظایف عبارتند از: آنالیز SERP، تازه سازی عناوین متا و بازنویسی نسخه با امید به رتبه بندی بالاتر.

بدون داشتن استراتژی در پس این فعالیت ها، در بهترین حالت تأثیرگذاری خود رو از دست میدین. در بدترین حالت، عملکرد سایت کاهش پیدا میکنه.

باید مانند سایر وظایف سئو، یک استراتژی در پس خزیدن وب سایت وجود داشته باشه.

نه تنها باید تعداد دفعات مناسب خزیدن سایت رو بدونین، بلکه باید به این درک برسین که چرا نباید سایت رو دائماً کراول کرد. اساساً، خزیدن مداوم سایت وقت و منابع رو هدر میده.

زمان

افزودن URL به خزنده وب سایت و کلیک بر روی آن کار چندان سختی نیست. اگه برنامه ریزی کنین که خزیدن ها به طور خودکار اتفاق بیفتن، حتی زمان کمتری هم صرف خواهد شد.

بنابراین باید بدونین چرا زمان عامل تعیین کننده تعداد دفعات کراول یک سایت است؟ اگه بخواهید نتایج رو آنالیز نکنین، خزیدن در سایت فایده ای نداره.

تفسیر داده ها به زمان نیاز داره. ممکنه نرم افزاری داشته باشین که خطاهای موجود رو در یک سیستم با کد اضطراری رنگی نشان بده که می تونین سریع آن ها رو تشخیص بدین.

نمایش این کد به تنهایی آنالیز خزیدن نیست. ممکنه از این طریق مشکلات مهمی رو نادیده بگیرین.

اگه بیش از اندازه به ابزاری اعتماد کنین که به شما بگه چگونه سایت خود رو بهینه سازی کنین، ممکنه مسیر اشتباهی رو پیش بگیرین.

اگرچه این نوع گزارش ها بسیار مفید هستن، اما باید با بررسی ها و آنالیز عمیق تر همراه باشن تا بفهمین سایتتان چگونه از استراتژی سئو شما پشتیبانی می کنه.

دلایل خوبی وجود داره که باید این گزارش های خودکار رو تنظیم کنین تا به طور مکرر اجرا بشن.

ممکنه چند مورد خطای سرور داشته باشین که باید هر روز به شما هشدار داده بشه. این هشدار ها باید عمیق تر آنالیز بشن.

آنالیز مناسب خزیدن، با آگاهی از برنامه SEO، زمان بر است. آیا شما ظرفیت و نیاز لازم برای انجام خزیدن و تحلیل کامل روزانه آن رو دارین؟

منابع

برای خزیدن سایت خود، به نرم افزار نیاز دارین. اگه هزینه لایسنس برخی از نرم افزار ها رو پرداخت کنین، استفاده از آن ها به صورت نامحدود رایگان میشه.

برخی دیگه از نرم افزار ها بسته به میزان استفاده شما، هزینه دریافت می کنن.

اگه هزینه نرم افزار خزیدن شما بر اساس میزان استفاده باشه، ممکنه کراول کردن هر روز سایت هزینه زیادی داشته باشه.

در نهایت ممکنه بودجه ماهانه خود رو کاملاً از بین ببرین و خود رو دچار مشکل کنین.

ضعف سرور

متأسفانه، برخی از سایت ها به سرورهایی اعتماد می کنن که قدرت خاصی ندارن. در نتیجه، خزیدنی که خیلی سریع یا در یک زمان شلوغ انجام بشه، می تونه سایت رو خراب کنه.

من تماس های ناخوشایندی رو از طرف مدیر هاست یا سرور با تیم سئو تجربه کردم که می پرسید آیا دوباره سایت کراول میشه.

من همچنین در سایت هایی کار کردم که ابزارهای خزنده در robots.txt مسدود شده بودن تا از کاهش بیش از حد SEO سایت جلوگیری کنه.

اگرچه واضحه که این وضعیت ایده آل نیست، اما برای سئوکارانی که برای شرکت های کوچک کار می کنن، این یک سناریو بسیار معمولی است.

خزیدن در وب سایت با خیال راحت ممکنه نیاز به کند شدن ابزار داشته باشه، و این اتفاق فرایند رو زمانبرتر می کنه.

باید با شخصی که مسئول نگهداری سرور است ارتباط برقرار کنین تا اطمینان پیدا کنین که می تونن برای خزیدن سایت آماده باشن. از این رو انجام خزیدن به طور مکرر یا بدون دلیل روش پایداری نیست.

جایگزین هایی برای خزیدن سایت

برای بررسی مشکلات، لزوماً نیازی به خزیدن روزانه سایت خود ندارین. می تونین با بهره بردن از فرآیندها و ابزارهای دیگه، نیاز به خزیدن های مکرر رو کاهش بدین.

نرم افزاری برای نظارت بر تغییرات

برخی از نرم افزارها می تونن سایت شما رو درباره تغییرات مختلف کنترل کنن.

به عنوان مثال، می تونین برای صفحات جداگانه هشداری تنظیم کنین تا در صورت تغییر محتوا، آن ها رو کنترل کنه.

اگه صفحات مهم تجاری داشته باشین که برای موفقیت سایت شما حیاتی باشن، باید هر لحظه که کسی تغییری در آن ها ایجاد می کنه، از این تغییرات مطلع بشین.

همچنین می تونین از برخی نرم افزار ها برای آگاهی پیدا کردن از وضعیت سرور، انقضا SSL، تغییرات robots.txt و مشکلات اعتبار سنجی نقشه سایت XML استفاده کنین.

تمام این هشدارها می تونه نیاز شما به خزیدن در سایت برای شناسایی مشکلات رو کاهش بده.

در عوض، می تونین کراول یا خزیدن ها و بررسی ها رو برای مشکلاتی که کشف میشن و نیاز به اصلاح دارن، ذخیره کنین.

فرایندهایی که متخصصان سئو رو از تغییرات یا برنامه ها آگاه می کنن

روش دیگه برای به حداقل رساندن نیاز به خزیدن سایت، اغلب انجام فرایندهایی با اعضای دیگه تیم است که شما رو از تغییراتی که ممکنه برای سایت رخ بده، آگاه می کنه.

البته در اکثر موارد، گفتن آن راحت تر است، اما هنوز هم روش خوبی به نظر میرسه.

اگه به تیم طراحان یا سیستم پشتیبانی دسترسی دارین و مرتباً با مدیر پروژه در ارتباط هستین، احتمالاً می دونین که چه زمانی ممکنه توسعه ها و طراحی ها بر SEO تأثیر بذارن.

حتی اگه دقیقاً نمی دونین کدام توسعه و طراحی قراره تغییر کنه، یا اگه از تاریخ تغییر مطلع هستین، می تونین زمانبندی خزیدن سایت خود رو به گونه ای برنامه ریزی کنین تا پیرامون این تغییرات اتفاق بیفته.

با آگاهی از زمان انتشار مستقیم صفحات جدید، بازنویسی محتوا یا راه اندازی محصولات جدید، خواهید فهمید که چه زمانی به خزیدن نیاز خواهید داشت.

این آگاهی شما رو از نیاز به خزیدن پیشگیرانه هفتگی در صورت تغییر نجات میده.

خزیدن خودکار با گزارش های مناسب

همانطور که در بالا ذکر شد، ابزارهای خزنده اغلب به شما امکان میدن تا زمان خزیدن خود رو برنامه ریزی کنین.

ممکنه در موقعیتی باشین که سرور و فرایندهای شما در برابر این برنامه ریزی مقاومت کنن.

فراموش نکنین که شما هنوز هم نیاز به خواندن و آنالیز خزنده ها دارین، بنابراین برنامه ریزی آن ها لزوماً باعث صرفه جویی در وقت شما نمیشه، مگه اینکه در پایان گزارش بینش خوبی به شما ارائه بدن.

ممکنه بتونین نتایج خزیدن رو به داشبوردی منتقل کنین که شما رو از مسائل خاصی که نگران آن هستین، آگاه کنه.

به عنوان مثال، ممکنه یک تصویر فوری از چگونگی افزایش تدریجی صفحاتی که پاسخ سرور ۴۰۴ رو برمی گردونن، ارائه بده.

بنابراین این اتوماسیون و گزارش دهی می تونه باعث بشه که شما خزیدن و آنالیز خاص تری رو انجام بدین و نیاز به خزیدن های مکرر نداشته باشین.

چه موقع باید خزیدن انجام بشه؟

همانطور که قبلاً در مورد آن بحث کردم، خزیدن های مکرر فقط به منظور بررسی سلامت سایت لازم نیستن.

خزیدن باید واقعاً در شرایط خاص زیر انجام بشه:

  • قبل از تغییرات محتوا یا طراحی

اگه سایت خود رو برای تغییر آماده می کنین، به عنوان مثال، انتقال محتوا به ساختار URL جدید، باید آن رو کراول کنین.

این خزیدن به شما کمک می کنه مشکلات موجود در صفحه هایی که در حال تغییر هستن رو شناسایی کنین.

این تغییرات گاهی می تونه بر عملکرد صفحات پس از انتقال تأثیر بذاره.

خزیدن سایت قبل از اینکه یک تغییر محتوا یا طراحی در سایت انجام بشه، اطمینان میده که سایت برای تغییرات مثبت در شرایط بهینه است.

  • قبل از انجام آزمایشات

اگه در حال آماده سازی یک آزمایش در سایت خود هستین، به عنوان مثال، بررسی اینکه غیرفعال کردن بک لینک های هرزنامه چه تأثیری ممکنه داشته باشه، باید متغیرها رو کنترل کنین.

وب سایت خود رو کراول کنین تا از هر مسئله دیگه ای که ممکنه در نتیجه آزمایش تأثیر بذاره، با خبر بشین.

باید بتونین با اطمینان بگین که این فایل غیر فعال باعث افزایش رتبه بندی برای یک منطقه دارای مشکل از سایت شما شده، و سرعت بارگذاری آن URL ها در همان زمان افزایش نیافته است.

  • وقتی اتفاقی افتاده است

شما باید هرگونه تغییر عمده در سایت که می تونه کد رو تحت تأثیر قرار بده، بررسی کنین. این بررسی نیاز به یک خزیدن فنی داره.

این تغییرات عمده پس از انتقال عبارتند از: ایجاد تغییرات جدید در طراحی، یا تلاش برای افزودن نشانه اسکیما به سایت یا هر آنچه که ممکنه خراب شده یا به درستی استقرار نیافته باشه.

  • هنگامی که هشدار وجود یک مشکل اعلام میشه

ممکنه یک هشدار از طریق ابزارها یا بررسی شخصی نسبت به یک مشکل فنی SEO، مانند یک صفحه خراب، به شما داده بشه.

این هشدار باید آغازگر روند خزیدن و بررسی سایت شما باشه. ایده خزیدن اینه که بفهمین آیا مشکل به طور گسترده یا در منطقه خاصی از سایت وجود داره که قبلاً به شما هشدار داده شده بود.

چه عواملی می تونن بر دوره زمانی انجام خزیدن فنی سئو سایت تأثیر بذارن؟

هیچ دو وب سایتی یکسان نیستن (مگر اینکه وب سایت شما شبیه سازی شده باشه که این یک مسئله متفاوت است).

بر اساس عوامل مختلف، سایت ها نیازهای مختلف خزشی و بررسی خواهند داشت.

اندازه سایت، پیچیدگی آن و تعداد دفعات تغییر طراحی می تونه بر میزان نیاز به کراول سایت تأثیر بذاره.

  • اندازه

اگه فقط چند صفحه داشته باشین، نیاز زیادی به خزیدن مکرر وب سایت ندارین.

این احتمال وجود داره که به خوبی از تغییراتی که در سایت کوچک شما ایجاد شده، آگاه بشین و به راحتی قادر به شناسایی مشکلات مهم باشین.

شما کاملاً درگیر هرگونه تغییر در طراحی هستین. اما ممکنه سایت های سازمانی ده ها هزار صفحه بزرگ داشته باشن.

از آنجا که تغییرات در صدها صفحه به طور همزمان ایجاد میشه، احتمالاً این سایت ها مشکلات بیشتر و بزرگ تری خواهند داشت.

یک اشکال کوچک به تنهایی می تونه حجم زیادی از صفحات رو تحت تأثیر قرار بده. وب سایت هایی با این اندازه ممکنه نیاز به خزیدن های مکرر داشته باشن.

  • نوع

نوع وب سایتی که روی آن کار می کنین نیز ممکنه تعیین کنه که هر چند وقت یکبار باید کراول بشه.

یک سایت اطلاعاتی که تغییرات کمی در صفحات اصلی خود تا زمان بررسی سالانه داره، نسبت به سایتی با صفحه های محصول که معمولاً به طور مداوم تغییر می کنه، به دفعات خزیدن کمتری نیاز داره.

  • فروشگاه های اینترنتی

یکی از نکات ظریف در سایت های تجارت الکترونیکی در زمینه سئو، بایگانی است.

صفحات محصول ممکنه هر روز به روز رسانی بشن و ممکنه محصولات به همین تعداد مرتبه از انبار خارج بشن.

این تغییرات می تونه مسائل فنی SEO رو ایجاد کنه که باید سریعاً آن ها رو برطرف کنین.

ممکنه بفهمین که روش برخورد یک وب سایت با محصولات موجود در بازار، هدایت آن ها به طور موقت یا دائمی است.

ممکنه محصولات موجود در بازار کد ۴۰۴ رو برگردونن. هر روشی که برای مقابله با آن ها انتخاب بشه، باید در صورت بروز این مسئله به شما هشدار داده بشه.

ممکنه وسوسه بشین که روزانه سایت خود رو کراول کنین تا این صفحات جدید یا حذف شده رو پیدا کنین. همانطور که قبلاً گفتم، روش های بهتری برای شناسایی این تغییرات وجود داره.

یک ابزار نظارت بر وب سایت می تونه صفحاتی که کد وضعیت ۴۰۴ رو باز می گردونن رو مشخص کنه.

با این حال ممکنه بودجه فعلی شما نتونه هزینه های این نرم افزار رو تأمین کنه. در این حالت، ممکنه هنوز نیاز باشه که هفته ای یکبار یا بیشتر سایت خود رو کراول کنین.

  • سایت های خبری

وب سایت های خبری معمولاً صفحات جدیدی اضافه می کنن. ممکنه در روز چندین صفحه جدید به سایت اضافه بشه، گاهی اوقات تعداد این صفحات برای سایت های بزرگ خبری به بیش از ۱۰۰ عدد میرسه.

این میزان تغییرات در روز برای یک سایت بسیار بزرگ است. بسته به فرایند داخلی، این صفحات جدید ممکنه با تأثیر کم و زیادی بر عملکرد سئو سایت  منتشر بشن.

  • نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربر

هر سایتی که توانایی افزودن محتوا رو برای عموم مردم داشته باشه، خطر وقوع خطاهای فنی در سئو رو افزایش میده.

به عنوان مثال، لینک های خراب، محتوای تکراری و داده های متا از دست رفته در سایت های دارای انجمن گفتگو رایج هستن.

ممکنه این نوع سایت ها بیشتر از سایت های محتوایی که فقط اجازه انتشار توسط مدیران وب رو دارن، به خزیدن مکرر نیاز داشته باشن.

  • ناشران متعدد

ممکنه یک سایت محتوایی که دارای الگو های کمی است، در هنگام بروز مشکلات فنی در مورد SEO نسبتاً کم خطر باشه.

متأسفانه، اگه ناشران زیادی دارین، خطر خراب شدن سایت وجود داره. کاربرانی که درک کمی از نحوه ایجاد URL یا زمینه های مهم CMS دارن، می تونن مشکلات SEO فنی ایجاد کنن.

اگرچه این واقعاً یک مشکل آموزشی است، اما در حالی که ناشران آموزش میبینن، نیاز به خزیدن در سایت ها وجود داره.

  • زمانبندی و هماهنگی

عامل مهم دیگه ای که باید در نظر بگیرین، زمانبندی سایر تیم های شرکت شماست.

ممکنه تیم طراحی دو هفته سریع کار کنه. بنابراین فقط لازمه هر دو هفته یک بار سایت خود رو کراول کنین تا تأثیر این تغییرات رو در سئو سایت خود ببینین.

اگه نویسندگان شما روزانه وبلاگ های جدیدی منتشر می کنن، باید دفعات خزیدن سایت شما بیشتر بشه.

نتیجه

یک برنامه کلی برای خزیدن فنی وب سایت ها وجود نداره. استراتژی، فرآیندها و نوع وب سایت شخصی شما در SEO بر روی میزان بهینه انجام خزش ها تأثیر میذاره.

ظرفیت و منابع شخصی شما نیز بر این برنامه تأثیر میذاره.

به استراتژی SEO خود توجه داشته باشین و سایر هشدارها و بررسی ها رو برای به حداقل رسوندن نیاز به خزیدن مکرر وب سایت انجام بدین.

خزیدن های شما نباید فقط یک تمرین نگهداری وب سایت باشه، بلکه باید در پاسخ به یک نیاز پیشگیرانه یا واکنشی انجام بشه.

منبع: https://seorooz.net/%DA%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7/